خبر اول: جناب فوتبالیست آروغ زد!

فوتبالیستی دچار سانحه شده و در بیمارستان شهر بستری می‌شود... رسانه‌های استان با تمام قوا وارد میدان شده و لحظه به لحظه و مو به مو، حواشی و اخبار مربوط به این سانحه را از بیمارستان گزارش می‌کنند. صدها خبر و گزارش، در این مورد تولید می‌شود؛ به گونه‌ای که هیچ زاویه‌ای از دید این رسانه‌ها پنهان نمی‌ماند. یکی از پایگاه‌های خبری تبریز، در فاصله‌ی کمتر از نیم‌روز، از مجموع 20 عنوان خبر جدیدش، 15 عنوان را به این فوتبالیست اختصاص می‌دهد. گزارش‌های تصویری از حضور رفقا و چهره‌های مختلف فوتبالیست به داغ شدن موضوع کمک می‌کند... فوتبالیست به هوش آمده و به منزلش می‌آید؛ و حالا نوبت اخبار و گزارش‌های خبرنگاران از دید و بازدیدهاست!

این است سیره‌ی رسانه‌های ما؛ درغلطیدن در ابتذالی موجه و دمیدن در بوق غفلت. این‌ها هستند که ذائقه‌ی ملت را «زرد» و چشمان‌شان را دچار «کوررنگی» می‌کنند. این سیره‌ی مبتذل است که برای جامعه‌ای به این وسعت و عظمت، «اولویت»هایی در قواره‌ی همین رسانه‌های زرد می‌آفریند. معلوم است که این رسانه‌های گرفتار در دام ابتذال، نمی‌توانند تریبونِ بی‌تریبون‌ها باشند! و معلوم است که وقتی نوبت به فرودست‌ها می‌رسد، همین رسانه‌های پرهیاهویی که آروغ زدن جناب فوتبالیست را خبر اول و مسئله‌ی ملت می‌کنند، حنّاق می‌گیرند و لام تا کام به حرف نمی‌آیند.

طرفه اینکه بعضی به اصطلاح مدیران فرهنگی و شبه‌فرهنگی، با توهّم کار فرهنگی و رسانه‌ای و به بهانه‌ی مسخره‌ی مدیریت افکار عمومی! بیت‌المال را کرده‌اند پشتوانه‌ی چنین رسانه‌هایی و غفلتی که خود دچارش هستند را پمپاژ می‌کنند به جامعه.


+ اولویت اول رسانه های محلی، اولویت بیستم مردم نیست!

+ ای کاش او هم یک فوتبالیست بود! 

+ یک یادداشت مرتبط


منطقه‌ی آزاد ارس و افتخاری دیگر

منطقه‌ی آزاد ارس و افتخاری دیگر:

بعد از «34 سال»؛ بازگشت افسانه‌ی امریکایی

توضیح اضافی‌ای لازم نیست. اینجا منطقه‌ی آزاد است؛ آزاد. اگر آزاد نبود که نمی‌توانست پس از «34 سال» موجبات بازگشت یک «افسانه» را فراهم آورد. و اگر آزاد نبود که نمی‌توانست از طریق فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی(ره)»، از مبداء «ایالات متحده‌ امریکا» به مقصد «ایران»، نخستین خودروی جنرال موتورز را وارد نماید و برایش مراسم استقبال ترتیب دهد!

این فتح و ظفر را از صدقه‌سری منطقه‌ی آزاد ارس کسب کرده‌ایم و اگر این منطقه نبود ما همچنان در حسرت آن افسانه‌ی امریکایی می‌سوختیم. پس دست مریزاد باید گفت به ارباب مناطق آزاد و بویژه رئیس منطقه‌ی آزاد ارس، که این شرافت را برای منطقه‌ی ما تحصیل کرد تا این ما باشیم که برای اولین بار بعد از «34 سال» چشم‌مان به جمال «افسانه‌ی امریکایی» روشن شود. آفرین رئیس...

شب احیای «دین حداقلی» کوتاه است

نمی‌توان ادعا کرد که جامعه‌ی ایران «دین‌گریز» است، چرا که شواهد روشنی برای رد این ادعا وجود دارد؛ عزاداری‌های محرم، مراسم اعتکاف، شب‌های احیاء، نماز عیدفطر و... اینها همه دلالت بر این دارند که حضور عمومی دین در جامعه غیرقابل انکار است.

اما در عین حال، همین جامعه‌ی ایرانی، سالهاست که از وجود برخی آفت‌های اجتماعی و اخلاقی رنج می‌برد و علی‌الظاهر نشانه‌ای برای دفع این آفت‌ها ظهور نمی‌کند. به قول مشهور، «هر سال دریغ از پارسال».

اینجاست که تناقض بزرگ سربرمی‌آورد؛ از یک سو مردمانی داریم دین‌باور که از دین گریزان نیستند و از سوی دیگر، آفت‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی، گریبان جامعه را گرفته است. همه از هم می‌پرسند: چرا با اینکه شب‌های احیاء، جای سوزن انداختن در مساجد نیست، فردایش مثل فرداهای دیگر است؟!

نه اینکه هیچ اتفاق مثبتی از رهگذر این مناسک دینی نمی‌افتد، بلکه مسئله این است که تمام عبادات در اسلام، اموری تکلیف‌آور هستند و یک مسلمان نمی‌تواند با توسل به «صورت دین»، خود را از تکالیف دیگر برهاند. مسلمان، هم نسبت به خود و هم نسبت به جامعه‌اش مسئول است.

مسلمان نمی‌تواند بخشی از دین را بپذیرد و بخش‌های دیگر را به کناری نهد. این عبارات، مفهوم «دینِ حداکثری» را می‌رسانند. «دین حداکثری» ناظر بر حضور حداکثری دین در زندگی فردی و اجتماعی مسلمان است...

*

در یک قرن اخیر، تلاش‌های زیادی از سوی جریان روشنفکریِ غرب‌باور صورت گرفته تا حضور دین را در جامعه،‌ محدود و محصور کرده و تاثیرگذاری‌اش را به حداقل برساند. این را «عرفی‌سازی دین» می‌گویند که مسامحتاً معادل «سکولاریزه کردن» بکار می‌رود.

ایده‌ی «دینِ حداقلی» از الزامات «سکولار شدن» است و سکولار شدن از اصول دینِ تجدد. ایمان به «دین حداقلی» واکنشی بود به حضور پررنگ کلیسای مسیحی در زندگی مسیحیان قرون وسطی. از آن پس، مسیحیت به کلیسا کوچ کرد تا هر هفته یک روز، میزبان پیروانش باشد...

عصاره‌ی باور به «دین حداقلی» این می‌شود که مردم به «صورت دین» پایبندند و از دین برای تضرع و «بهشت‌خواهی» بهره می‌گیرند، اما مسئولیت‌های اجتماعیِ ناشی از آن را پس می‌زنند.

«دین حداقلی» در اندیشه‌ی آبادانی آخرت است و کاری به عمران دنیای متدینین ندارد.

«دین حداقلی» در بهترین حالت، واکنش‌های یک مسلمان است به احساسات فطری‌اش.

شب‌های احیاء در دین حداقلی، چندان طولانی نیست و بعد از برآمدن آفتاب، تمام می‌شود! از این روست که فردای شب احیاء، با فرداهای قبل از آن یکی‌ست...

جالب اینکه نهادهای منتسب به حکومت دینی هم، با ساده‌انگاری محض، به مبلغین «دین حداقلی» تبدیل شده‌اند. آیا تناقضی بزرگتر از این را سراغ دارید؟!

راه‌های مبارزه با اثرات روزه‌داری!

این روزها از در و دیوار، نسخه‌هایی می‌بارد که در آن‌ها، تکنیک‌های غلبه بر گرسنگی و تشنگی را یادمان می‌دهد. تلویزیون، گزارش‌های ویژه پخش می‌کند با این موضوع که «چه بخوریم و بنوشیم تا در رمضان، گرسنگی و تشنگی را کمتر احساس کنیم»! روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی هم که دست کمی از تلویزیون ندارند؛ کارشناسان مختلف تعذیه و پزشکی، به‌خط شده‌اند و دارند به مخاطبی که روزه گرفته، آموزش می‌دهند که چطور در مقابل گرسنگی و تشنگی مقاومت کند!

یک زمانی، این حرف‌ها اسمش «توصیه‌های پزشکی برای سلامت روزه‌داران» بود؛ امروز اما چیزی بیش از توصیه برای سلامت شده و بی‌سر و صدا افتاده‌ایم در خط «مبارزه با گرسنگی و تشنگیِ حاصل از روزه‌داری»! انگار نه انگار که اصولاً روزه‌داری یعنی گرسنگی کشیدن و تشنگی متحمل شدن، تا به اصطلاح، مراتب بعدی تربیت محقق شود. مثل اینکه تکلیفی بر ما وارد شده و ما هم با اکراه آن را پذیرفته‌ایم و حالا داریم برای در رفتن از تبعات تکلیف، راه در رو پیدا می‌کنیم...

بیراه نیست که جامعه‌ی مسلمانان، اوج مصرف را در رمضان تجربه می‌کند! دهن‌کجی به سنت‌های الهی، از این آشکارتر می‌شود؟

حزب‌اللهی‌ها، مروجین «دین حداقلی»

چند شب پیش، در یکی از مساجد مشهور تبریز، جشنی به مناسبت نیمه‌ی شعبان برپا شده بود؛ حضور انبوه مردم، بصورت خانوادگی، در فضای داخلی مسجد و کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف مسجد، جالب توجه بود... مداحان نام‌آور، که یکی از عوامل جذب مخاطب هستند، به نوبت می‌آمدند و می‌خواندند؛ شور و هیجانی برپا می‌کردند و میکروفون را می‌دادند به مداح بعدی. بیش از دو ساعت، شعر خواندند و مدح گفتند به بهانه‌ی ولادت حضرت بقیه‌الله... اما دریغ از حتی یک اشارت کوتاه به «آرمان»های جامعه‌ی مهدوی. نه حرفی از «مستضعفین» به میان آمد و نه حدیثی از «مستکبرین»؛ نه از «مبارزه با ظلم» گفته شد و نه از «قسط و عدل». هر چه بود، گل و بلبل و سنبل بود و چشم و ابرو و خط و خال و عارض یار! خیلی که اوج می‌گرفتند مداحان، از «آرزوی دیدن روی نگار» می‌خواندند و تشویق‌های رشک‌برانگیز حاضرین را برمی‌انگیختند... 

اینجا تازه، پاتوق حزب‌اللهی‌هاست و عَلم‌گردان این جمع بزرگ، انقلابی‌ها هستند! با این همه، چنین رنگ و بوی خنثی و منفعلی دارد نسبت به «آرمان»های انقلابی. شاید تنها اتفاق فوق‌العاده و انقلابی در چنین جمع‌هایی، دعایی باشد برای شادی روح امام(ره) و شهدا و سلامتی رهبر!

فضای غالب محافل مذهبی ما همین است نوعاً و تازگی هم ندارد این حرف‌ها. مسئله‌ی اساسی و خطر بزرگی که بسترش دارد مهیا می‌شود، رواج «دین حداقلی» است و گستره‌ی شیوع و سطح نفوذ این‌ گونه دین، از مجامع و محافل ذاتاً سکولار و آرمان‌گریز، به مجامع ذاتاً انقلابی رسیده است. قبلاً اگر حلقه‌های فکری و سیاسی لیبرال، با تابلوی آشکار، به ترویج «دین حداقلی» می‌پرداختند، امروز، حزب‌اللهی‌ها و معتقدین به مبانی انقلاب هم، به شکلی دیگر و بدون تابلو، هم به این دین ایمان می‌آورند و هم به ترویج و تبلیغ عملی آن مشغول می‌شوند.

در یکی از این هیئت‌های انقلابی، سخنران جلسه، برای دقایقی به بهانه‌ی سالگرد هفتم تیر، از شخصیت علمی، انقلابی و جهادی شهید بهشتی سخن گفت و اشاراتی هم به سخنان این شهید کرد. بعد از پایان جلسه، تعدادی از حاضرینِ حزب‌اللهی، معترضانه و منتقدانه، سخنران جلسه را خطاب قرار دادند که: «آقا جان! چقدر از «سیاست» حرف می‌زنید؟ اصلاً در هیئتی که به نام نامی آقا اباعبدالله تشکیل می‌شود، بهتر است از مسائل اخلاقی و مصائب اهل بیت(ع) سخن گفته شود... مسائل «سیاسی» را بگذارید برای جای دیگر...»!

آسیب‌های رواج «دین حداقلی» پیش از این‌ها و در مقاطع مختلف ظهور و بروز داشته، اما در این برهه، قطعاً این آسیب‌ها، مخرب‌تر و ویرانگرتر خواهد بود. «بی‌تحلیلی»، «پلیدنمایی مسائل سیاسی»، «اخلاق منهای مسئولیت»، «سر به زیر بودن»، «گوشه‌نشینی و در اندیشه‌ی توشه‌ی آخرت بودن»، «عرفانِ شبه‌تصوف» و... کُدهایی است که این روزها از مجامع حزب‌اللهی به جامعه داده می‌شود. و این یعنی «مشروعیت» بخشیدن به «دین حداقلی» و مهیا شدن مقدماتِ شکل‌گیری یک جامعه‌ی سکولار. خسارت‌بار خواهد بود که ستون‌های چنین جامعه‌ای را انقلابی‌های ساده‌اندیش در درون مساجد و هیئات بلند کنند.

خطرِ مضاعف زمانی‌ست که حزب‌اللهی‌های مومن به «دین حداقلی»، ساحت‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را درنوردند و مدیریت این عرصات را بدست گیرند... که چنین نیز شده است. اقتصادی که مدیریتش دستِ مدیرانِ متعبد است اما روحش نسبتی با دینِ حداکثری ندارد، محصول این روند است. فرهنگی که پیشانی متولیانش پینه بسته، اما از درونش چیزی جز اباحی‌گری نمی‌جوشد، فرهنگِ برآمده از دینِ حداقلی است...

از روزی که تن‌پرور شدیم...

به یک معنا، نتیجهی انتخابات سال 84، مرهون تحرک و برانگیختگی هدفمند عدالتخواهان در سالهای پیش از 84 بود. آنچنانکه در یک سیر آرام و بیحاشیه، میوهی آن تحرک نظری و عملی را در سوم تیر 84 چیدند. بعد از آن بود که با تصورِ اتمامِ کار، عافیتطلبی و آسوده‌‌خاطری، به‌‌تدریج بر عدالتخواهان غالب شد؛ به گونهای که هم عرصهی تولید فکر و نظر را وانهادند و هم در عرصهی عمل، همهی تکالیف را بارِ دولت کردند. اگر چه برخی حرکتهای نیمهجان و ناشی از دردمندی، از سوی برخی عدالتخواهان تداوم داشت، اما از آن فراگیری و شوریدگیِ پیشین، خبری نبود. برای مثال، در این سالها، تحریک و تهییج آنها برای واکنش و اعتراض به پدیدههای فسادآلود و مناسباتِ ضدعدالت، به سختی موثر واقع میشد و به تدریج، بیتفاوتیشان نسبت به این قبیل رویدادها، نهادینه شد.

اشباعشدگی عدالتخواهان در سالهای بعد از 84، آنها را تنبل و تنپرور بار آورد. این اشباعشدگی و تنپروریِ ضمیمهشده بر آن، به ایجاد گسست میان عامهی مردم و عدالتخواهان منجر شد؛ همان آفتی که در دورهی سازندگی و اصلاحات نیز بروز کرد و سوم تیر را موجب شد. عدالتخواهان در این هشت سال، نسبتی حداقلی با واقعیات زندگی عامهی مردم داشتند و بیشتر در حوزههایی ورود کردند که «خاص» و «نخبگانی» بود و نه «عام» و «مردمی». عدالتخواهان، که همواره جریان روشنفکری را متهم به دوری از مردم و فروافتادن در فضای نخبگانی متهم میکردند، حالا خود نیز به نوعی در این ورطه افتاده بودند!

حتی پرآوازهترین فکرسازانِ جریان عدالتخواه نیز در این هشت سال، چندان پرفروغ ظاهر نشدند. این در حالی بود که پیش از سال 84، با کمترین امکانات و با وجود نامساعد بودن فضای سیاسی کشور، سلسلهای قدرتمند و موثر برای تولید فکر سامان یافته بود که پربسامدترین جریان فکری کشور محسوب میشد. در آن سالها، شخصیتهای جبههی فرهنگی، مطالبهگرانِ اصلیِ عدالت بودند و این یعنی حرکت در دل مردم.

بیشترین همّ موثرین و فکرسازان انقلابی در این چند سال، معطوف به مسائلی حاشیهای و فاقد اولویت بود؛ مسائلی که عامهی مردم هیچ تصوری از اهمیت آنها نداشتند. بدنهی جریان عدالتخواهی نیز تحت تاثیر همین اولویتسازیِ مبهم، سقف آرمانهای خود را غلبه بر این قبیل مسائل تصور کردند. غافل از اینکه آنچه ایشان به عنوان «مسئله»ی انقلاب میشناسند، اصولاً در نزد مردم ضریبی ندارد. انرژیای که در این مسیر تلف شد، میتوانست ضمن پیش بردن اولویتهای انقلاب اسلامی، مردم را نیز همراه خود سازد، که چنین نشد!

...موقعیتِ پیش رو، میتواند دورهی باززایی و احیای جریان عدالتخواهی باشد و بستر لازم برای چنین رویدادی مهیاست. امروز دیگر اتکای جریان آرمانگرای عدالتخواه به چند چهرهی محدود، منحصر نیست. جوانانی سربرآوردهاند که میتوانند شورانگیزتر و دقیقتر از پیشینیان، پیجوی آرمانهای انقلاب اسلامی باشند. نخستین گام در این مسیر، البته طی یک دورهی کامل «مردمشناسی» از سوی نیروهای انقلاب است؛ تا یقین کنند که نقش مردم در جریان حرکت انقلاب اسلامی، نقشی «تشریفاتی» و «فانتزی» نیست. تک تک مردم در منشور انقلاب اسلامی، واجد جایگاهی حقیقی و ارزشمند هستند و مدعیان انقلابیگری، باید نسبتی حداکثری با مردم داشته باشند. در آن صورت است که با «تنپروری» و «توهّم تضمینشدگی» برای همیشه خداحافظی میکنند.

به جای برخی برخوردهای احساسی با نتیجهی انتخابات و دامن زدن به توهّم «سقوط شهر»! باید از لحظه لحظهی روزهای پیش رو برای «مردمباوری» بهره ببریم. مردم را هم سرزنش نکنیم که به اصطلاح تسلیم «شکم» شدند و مالک را از پشت خیمهها برگرداندند و از این قبیل خزعبلات... خود را باید تنبیه کنیم که غصهی نام و نان و خانه و ماشین و اهل و عیال، تخدیرمان کرد.

فصلی دیگر؛ فرصتی دیگر

بیهیچ مقدمه، به مردم شریف کشورم برای آفرینش 24 خرداد 1392 تبریک میگویم. به منتخب ملت و هواداران و حامیان ایشان، اما تبریک مضاعف باید گفت که «فرصت و شرافت خدمتگزاری ملت» را بدست آوردهاند. ما از خوشحالی و شادمانی مردم شادمانیم و آرزو میکنیم این مسرت، با تحقق بیش از پیشِ آرمانهای انقلاب اسلامی، پایدار و مستدام باشد.

در این میان، نباید نقش مردمان بیپیرایه و کمادعای روستاها و شهرهای کوچک ایران را در آفرینش این حماسه نادیده گرفت؛ انسانهایی صاف و ساده و صادق، که فراتر از همهی قواعد، بدون ادا و اطوار، میآیند و نتیجه را رقم میزنند و میروند سراغ زندگیشان. نه این بار، که همواره اینگونه بوده و این مردمان شریف، با اینکه دردمندترین و کم‌‌بهرهترینها هستند از امکانات، اما فعالترین و موثرترین هستند در مناسبات سیاسی و اجتماعی کشور. ای کاش هیچگاه اینها را سانسور نکنیم و ای کاش هیچگاه رای اینها را «بیکیفیت» ندانیم و ای کاش، هیچگاه این جماعت را «عوام» و رسیدگی به امورشان را «عوامفریبی» تعبیر نکنیم.

در همین چند روز، برخی واکنشها حکایت از این دارد که بعضیها همچنان در دریافت پیام انتخابها، عاجزند. برای همین هم نتیجهی پیش آمده را مجوزی برای عقدهگشایی مبتذل سیاسی خود قلمداد نمودهاند. این اقلیت سیاستزده، بازهم نمیخواهند بپذیرند که مردمان روستاها و شهرهای مختلف کشور، اعضای باند و قبیلهی سیاسی نیستند که رای آنها را رای به تلقیهای باندی خود معرفی کنند. آنها به رئیسِ جمهور رای دادهاند...

آرزو میکنیم، همگان، این فرصت گرانسنگ را قدر دانسته و از آن برای خدمتگزاری خالصانه به مردم انقلابی بهره ببرند.

انتخابات و هاضمه‌ی سیاسی فست‌فودی انقلابی‌ها

بحث‌‌های انتخاباتی در هفتهی اخیر جدیتر از قبل در جریان است. علاقمندان انقلاب اسلامی هم طبعاً در این بحثها حاضرند. اگر از دو قطبی سنتی اصولگرایی و اصلاحطلبی بگذریم، شاهد شکلگیری تقابلهایی میان علاقمندان کاندیداهای منتسب به جریان اصولگرایی هستیم. بعضیها از بروز چنین تقابلی واهمه دارند و آن را موجب فرسایش نیروهای انقلاب میدانند؛ اما حقیقت این است که امروز دقیقاً مناسبترین زمانی است که این بحثهای ظاهراً تقابلجویانه باید شکل بگیرد.

بسیاری از نیروهای انقلاب، نمیتوانستند بپذیرند که درون جبهه‌ی انقلاب هم میشود «تفاوت»ها را به رسمیت شناخت. تفاوتهایی که موضوعشان «انقلاب اسلامی و آرمانهایش» است؛ با ذکر این نکتهی مهم که بحث بر سر «اعتقاد» آدمها به «اصلِ» این قضایا نیست. و اتفاقاً عدم فهم این موضوع میتواند باعث سوءتفاهم شود. کما اینکه این روزها، بسیاری از نیروهای انقلاب، با بیتوجهی به این نکتهی ظریف، همدیگر را متهم به «اهانت به نامزدِ محبوب خود» میکنند. الان دعوا بر سر این نیست که «فلانی آدم خوبی است، انقلابی است، سابقهی حبهه دارد، همراه امام بوده، یار رهبری بوده و...» باورمان این است که افرادی که موضوع دعوای حزباللهیها هستند، «کفِ انقلابیگری و...» را حتماً دارند. مسئلهی ما این نیست که «اثبات کنیم فلانی انقلابی است یا نه»؛ چون فرض ما این است که این افراد چنین امتیازی دارند. اصولاً همهی اینها را «شرط لازم» برای مدعیان انقلابیگری میدانیم...

پرسش این است که پس در این صورت «تفاوت» را در کجا باید جست؟ برای مثال، اگر مولفههایی نظیر «آرمانخواهی»، «عدالتطلبی» و «استکبارستیزی» را مبنای انتخاب خود بدانیم، تفاوتها را بر اساس نسبت افراد با این مفاهیم میسنجیم. «آرمانخواهیِ حداکثری یا آرمانخواهی حداقلی»، «عدالتطلبی حداکثری یا عدالتطلبی حداقلی»، «استکبارستیزی حداکثری یا استکبارستیزی حداقلی»؟

اگر کسی هستیم که قائل به نگاه حداکثری به این مفاهیم هستیم، طبعاً انتظارمان از فردی که انتخاب میکنیم هم حداکثری است و اگر این انتظار حداقلی است، میتوانیم فردی را که «کفِ» این صفات را دارد برگزینیم.

اینکه این «حداکثر و حداقل» را چه کسی تشخیص میدهد هم میتواند پرسش خوبی باشد. اما پاسخ به این پرسش مستلزم طی کردن یک فرآیندِ کامل فکری، تاریخی و اعتقادی است که لزوماً همه نمیتوانند در یک فرآیند مشابه قرار گرفته باشند. اما با تحلیل محتوای سخنان افراد و نیز رجوع به باور خود، میتوانیم به چنین سنجهای دست یابیم.

آرمانخواهی حداقلی، یعنی در عینِ اعتقاد به اصلِ آرمانخواهی، حرکت در این مسیر را «بیدردسر و بدون درگیری» طلب کردن. «عدالتطلبی حداقلی» یعنی باور به اصالت عدالت، و در همان حال تبصره زدن به آن و مقدمه قائل شدن برای تحقق عدالت. استکبارستیزی حداقلی یعنی اعتقاد به پلید بودن استکبار و لزوم مبارزه با آن، ولی پیش نهادن قواعد دیپلماتیک و قید و بند زدن به تصمیمات، به گونهای که استکبار همواره از موضع بالا و در مقام طلبکار با شما حرف بزند.

مخلص کلام این است:

بچههای انقلاب که به گزینهای رسیدهاند و دارند از او دفاع میکنند، ضمن توجه به اینکه به هر حال دارند به نفع جمهوری اسلامی کار میکنند، در همان حال باید قدرت تمیز و تحلیل خود را در این عرصهها ارتقاء بخشند.

هاضمهی سیاسی نیروهای انقلاب نباید «فست فودی» باشد که چون حوصلهی تحلیل و تعمق ندارند به گزینههای کمهزینه و بیدردسر بسنده کنند.

 

+ بخوانید:

رای من...

فان حزب الله هم الغالبون

وعده ی سازش یا تحفه ی قجری؟

مراقب باش که زیاده عریان حرف نزنی!

این همه که داری از «آزادسازی ظرفیت‌های مردم» حرف می‌زنی، می‌دانی که داری کُد می‌دهی به جماعتی که گوش‌شان را تیز کرده‌اند برای شنیدن حرف‌ها و کشف لایه‌‌های ناشناخته‌ات؟! آنها دارند در اتاق‌های به اصطلاح فکرشان، کلمه به کلمه‌ی حرف‌هایت را تجزیه می‌کنند به عناصر عینی و از همین الان برآورد چهار سال آینده را روی کاغذ می‌آورند تا به مصافت بیایند؛ به مصاف تو که نه، به مصاف «مردم»!

آنها در همان کلام نخست، به خوبی دریافتند که اوضاع از چه قرار خواهد بود و مرادت از «آزادسازی ظرفیت‌های مردم» چیست. فهمیدند که در پشت این تعابیر جدید و نامانوس، چه حکمت‌هایی نهان است؛ لازم به تفصیل نبود و آنها به روشنی دریافتند که قرار است سدهایی شکسته شود و جمعیتی آزاد.

وقتی تاکید می‌کنی قرار است «مردم» را وارد گود کنی، آنها حساب کار دست‌شان می‌آید و درمی‌یابند که به آنها اعلان جنگ کرده‌ای. تو گفتی «آزادسازی ظرفیت‌های مردم» و آنها به درستی نوشتند «مردمی‌سازیِ همه چیز»! و این پیام خوبی نبود برا‌ی‌شان. اگر بنا باشد در اقتصاد، فرهنگ، صنعت، سیاست و… رو بدهی به مردم و آنها را به رسمیت بشناسی، پس تکلیف اقلیتِ گردن‌کلفتِ تمامیت‌خواهِ انحصارطلب چه می‌شود؟

آنها سال‌هاست که لنگر انداخته‌اند در جای جای مملکت و شاهرگ‌های حیات ملت را در قرق گرفته‌اند، حالا مگر می‌شود به همین راحتی بیایی و از رسمیت بیندازی‌شان و مقدرات را بدهی دست مردم؟!

باور کن از همین امروز شروع کرده‌اند به ترساندن ملت از اینکه «مبادا او بر سر کار بیاید؛ که بدبخت می‌شوید»! خبرها را که خوانده‌ای؟! تعارف که ندارند؛ باور قلبی‌شان را افشاء می‌کنند.

سیره‌ی مستمر این جماعت همین بوده از قدیم‌الایام. همواره خواسته‌اند تا در بر پاشنه‌ی ایشان بچرخد و اگر غیر از این باشد، در و دروازه و پاشنه را با هم آتش می‌زنند. کما اینکه پیش از این همچنین کرده‌اند. انتقام از ملت را برای خود «عبادت» می‌دانند. دارو و درمان و خورد و خوراک ملت را گرو می‌گیرند تا ملت بگوید «ما از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم…»

شاید بگویند، همه که دارند از «مردم» می‌گویند و حتی رقبایت عریان‌تر از تو از مظالمی که بر مردم رفته حرف می‌زنند، پس چرا با آنها چنین نمی‌کنند؛ این را باید از «آنها» بپرسید تا بگویند که چه رازی در انتخاب تو وجود دارد. قطعاً خواهند گفت که هر شعاری با رنگ و بوی «مردم» نمی‌تواند تحریک‌شان کند برای انتقام. اگر تو هم به مردم می‌گفتی رقم یارانه را فلان هزار تومان می‌کنم یا بهمان کیلومتر برای‌تان بزرگراه می‌سازم یا حتی اگر به‌شان وعده می‌دادی که قرار است برای هر کدام‌شان یک کامیون طلا بدهی، «آنها» مشکلی با تو نمی‌داشتند و حتماً قربان صدقه‌ات هم می‌رفتند و تیتر یک‌ات می‌کردند هر روز. مسئله اینجاست که تو داری از شکستن یک «سد» حرف می‌زنی و این برای اهل تامل، معنای کاملی دارد.

بنابراین، از همین امروز محکم‌کاری می‌کنند تا اساساً برای خود مسئله درست نکنند که بعد بنشینند به حل آن. طراح مسئله، صورت مسئله و مخاطب مسئله را همزمان به توپخانه می‌بندند تا پیشگیری کنند از عواقبی که در انتظارشان است.

پس مراقب باش که زیاده عریان حرف نزنی!

جراتِ «مردمی بودن»

قواعد و قوالب حاکم بر مدیریتهای ما، نوعاً بر اساس نگاه حداقلی به ظرفیتهای «ملت» سامان یافته است. قواعدی که اکثریت را در حصار کلیشهها به بند کشیده و انگیزهها را برای دیگرگونه دیدن و دیگرگونه شناختن ملت از بین برده است.

این انگیزهی حداقلی، «مقدورات» را هم حداقلی جلوه میدهد و آنچه از این فرآیند حاصل میشود؛

اولاً: غلبهی روح خودکمبینی و خودحقیر پنداری و به رسمیت شناخت ضعف و ناتوانی

و به تبع آن، معطل ماندن و به حاشیه رفتن جمعیت کثیرِ مستعدِ مردِ میدان است.

عبور از مشهورات در ساحتهای مختلف (اقتصاد، سیاست، فرهنگ، امنیت، اجتماع و...) و شکستن سدهای خودساختهی پیشروی ملت و گذر از کلیشهها، دقیقاً آنچیزی است که در دههی چهارم انقلاب اسلامی، میتواند «جهش» را میسر کند. نخستین ثمرهی سدشکنی، اعتنای حداکثری و البته حقیقی و نه تصنعی و تشریفاتی و ویترینی به «مردم» است. ورود مردم یعنی شکستن انحصار و قرقِ اقلیتِ ناکارآمدِ کمآوردهی بریده و البته متبختر، و آنگاه نشانه رفتن قلههاست.

توفیقاتِ مکتسبه در گذشته و امروزِ انقلاب اسلامی در عرصات مختلف، در نسبت با روحیهی کلیشهشکنِ انقلابی قابل تفسیر است.

جهشهای علمی کشور در سالهای اخیر، مگر با تداوم نگاههای تنگنظرانه و محافظهکارانهی عرفشده امکان تحقق داشت؟

و از آن سو، در جا زدن اقتصاد کشور و آسیب‌‌پذیر بودنش در برابر هر تکانی، مگر محصول بیاعتنایی به ظرفیتِ مردم نیست؟

گل کردن و شکفتن فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی، درست در مقطعی رخ داد که مردم یکهتاز عرصه بودند و درست از زمانی که اقلیتی بیانگیزه، بوروکرات، سرمایهسوز و محافظهکار، به اتکای سیستم دولتی، فرهنگ و هنر را بدست گرفتند، رکود و تاثیر حداقلی فرهنگ و هنر ظهور کرد.

امروز باید این جسارت را داشته باشیم که به استناد استعداد، ظرفیت و توانمندی مردم، مهر «باطل شد» به نسخههای مشهورِ کلیشه شده بزنیم. و این شاید بهترین تاویل برای تعبیرِ «مردمی بودن» باشد.